Matiso kūrybos tyrinėjimai
Mano
bakalaurinio tema.
Pasirinkau
tyrinėti šio menininko kūrybą, dėl to, kad jau nuo
mokyklos laikų juo žaviuosi, skaičiau apie jį knygą, analizavau jo darbus, taip
pat jo tapymo maniera man labai imponuoja, man labai patinka jo - dekoratyvumas,
išlaisvintos formos, spalvų kombinacijos. Žaviuosi jo tapytais - interjerais,
portretais, peizažais. Jo tapyba mane ,,veža''.Tai yra malonumas tiek - akiai,
tiek protui.
Matisas ir Fovizmas
Fovistų judėjimas laikomas pirmąja XX.a.menininkų revoliucija,
iškėlusia naujas tendencijas - spalvos autonomiją ir dailininko emocijas,
kurios atsispindėti tapyboje. Meno kritikas Lous Vauxcelles'is 1905 m.
lankydamasis Rudens salone, kur buvo eksponuojami Matisse'o, Deraino, Roaualt,
Marguet, Manguino, Vlamincko, van Dongeno, Puy, Valtat, Kandinskio ir
Javlenskio kūriniai, išvydęs Albert'o Marguet skulptūrą, kuri asocijavosi su
italų menu, sušuko: ,, Fovistų Donattelo!'' Šia stebėtinai kandžia metonimija
jis apibūdino judėjimą, kurio užuomazgos siekė 1899- uosius, tai yra tuos
metus, kai Matisse'o labai ryškiomis spalvomis nutapyti Korsikos ir Tūluzos
peizažai it dinamitas sukėlė dvylika menininkų, labai stiprių individualybių.
Jie buvo susibūrę apie Matisse'ą, nors būti jų lyderių dailininkas atsisakė.
Skandalą sukėlė paveikslas Laukinių narvas, bet dar didesnis skandalas kilo išvydus Matisse'o
paveikslus Moteris su skrybele( 1905) ir Atviras langas į
Koliūrą (1914).Šie dailininkai buvo pavadinti
bestuburiais. Visi jie prancūzai, išskyrus van Dongeną, ir savamoksliai,
išskyrus Derainą, kurio erudicija kontrastavo su knyginiu Vlamincko
rūstumu.
Tuo
laiku rengiamos retrospektyvinės parodos fovistams buvo tikras atradimas: 1901
m.
Fovizmas, kuorio dauguma atstovų - prancūzai, rusų kolekcininkas
Ščiukinas ir Morozovo, dailininkų Kandinskio ir Javlenskio, taip pat Matisse'o
dėka įgijo tarptautinę svarbą. Matisse'as daug keliavo, ne kartą lankėsi
Rusijoje. 1908 m. savo dirbtuvėse Sevro gatvėje, paskui Birono rūmuose
Paryžiuje jis įsteigė akademiją; toji akademija buvo gausiai lankoma
svetimšalių, ypač vokiečių ir skandinavų.
Fovizmas, pasirodęs vaizduojamojo meno krizei pasiekus apogėjų, tapo Deraino
žodžiais tariant, tikru tapybos išbandymu ugnimi.Nepripažįstantys
neoklasicizmo, simbolizmo, divizionizmo ir impresionizmo fovistai deklaravo,
kad vaizduojant erdvę spalva turi būti autonomiška.Glaudžiai
bendradarbiaujantys Matisse'as ir Derainas 1915 m. Koliūre nutapė pirmąsias
tikrai fovistines drobes. 1907 m. vasarą Frieszas ir Brague' as, įkvėpti
peizažų, tapė La Siotoje ir L'Estake. Derainas ir Vlaminckas Paryžiaus
apylinkėse, Šatu kaime, įsteigė mokyklą, į ją ieškoti įkvėpimo atvyko Courbet,
Degas, Renoiras.
Fovizmui, tam, anot Camille' io Mauclairo, ,, puodui dažų, tėkštam publikai į
veidą'', būdinga žavėjimasis disproporcija, natūralaus arba realybę
atitinkančio tono ignoravimas, plokštuminė kompozicija. Fovistų paveiksluose
nėra paprasti ,,rizikingi instinkto žaidimai'', jų spontaniškumas buvo tiktai
tariamas. Jie siekė pojūčių sintezę išreikšti kompozicija. Fovistų paveiksluose
linijinės perspektyvos nėra, tačiau, tačiau, Maisse'o nuomone, juose egzistuoja
,, jausmo perspektyva'' - menininko buvimas juntamas iš suartintų planų.Puikiai
taikomos sinchroniško kontrasto taisyklės, keletą kartų panaudojamos kūrinių
kompozicijoje, teikia planams įdomių efektų (detalės čia išsikiša, čia
nutolsta), leidžia panaikinti dėmes ir šviesšešėlius.
Pagrindinė fovistų kūrinių temą - gamta.Fovistai vaizdavo gamtą paženklintą
žmogaus buvimu, nors pats žmogus jų kūriniuose figūruoja retai, žemės spalvą
galima išvysti tik Deraino paveiksluose.
Matisse'as,
kurio literatūrinį talentą atskleidžia straipsniai ir paveikslo Prabanga,
ramybė, palaima (1904) pavadinimas, siekdamas išraiškos naudojo
spalvas, arabeskos harmoniją. Padarę vaizduojamojo meno perversmą, fovistai ir
patį menininką išvadavo iš praėjusių amžių stingulio (Larouse, Meno istorija,
nuo viduramžių iki šiuolaikinio meno).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą